En l’actualitat, no podem negar la importància i la repercussió que té la naturalesa en els éssers humans. Una escapada a la muntanya, un passeig per la platja o tombar-se sobre l’herba escoltant el so general de la naturalesa, ens produeix una sensació de felicitat i de benestar que poques vegades podem trobar-ho en altres entorns.

Diferents estudis han demostrat l’efecte terapèutic de la naturalesa i la vida a l’aire lliure, a més d’una millora de la salut de totes les persones. En concret, i sabent els beneficis que ja sabem que tenen les diferents activitats a l’aire lliure o en un entorn natural, en les persones amb discapacitat pot millorar moltíssim la seua qualitat de vida, ja no sols a nivell físic, sinó també a nivell psicològic, cognitiu i social.

Però quins beneficis ens aporta el medi natural a les nostres vides? Entre els més destacats, podem assenyalar la reducció de l’estrés, la depressió i l’ansietat, a més d’estimular la creativitat i augmentar l’autoestima i l’autocontrol, tots ells comprovats per diferents experts.

Gràcies a nombrosos estudis, la pràctica d’activitat física i esport en un medi natural, aporta molts més beneficis, com l’eliminació de toxines, et permet un major control de la pressió arterial, bona regulació de la dopamina i en general augmenta els nivells d’energia, per la qual cosa es redueixen els nivells d’ansietat i de mal humor.

En general, ja siga per temps o per altres aspectes (com l’econòmic o el trajecte a un entorn idoni) és complicat gaudir d’aquesta mena d’activitats. Si damunt sumem la poca accessibilitat que pot tindre la naturalesa per a les persones amb discapacitat, és quasi impossible unes certes activitats per a aquest col·lectiu.

Cada vegada més, hi ha més associacions i persones que aposten per aquestes activitats i cosa que és més important, que arriben a tots els col·lectius (com per exemple la cadira Joëlette per al senderisme o les cadires adaptades en les taules de paddle surf).

Des de la Fundació Llevant UE, apostem sempre per projectes en els quals podem millorar la qualitat de vida d’aquest col·lectiu, tant a nivell físic com mental, i cada vegada més apostem per aquesta mena d’activitats, com a eixides a la muntanya o a la platja, o el projecte del campament d’estiu, on durant una setmana completa 40 persones amb discapacitat gaudeixen d’activitats integrades en el medi natural (com a senderisme, escalada o caiac).

Així que, sabent això, us recomane encaridament que quan pugueu aprofitar per a fer una escapada a qualsevol entorn natural, i sobretot cuidar aquest mitjà tan especial i espectacular.

I sobretot recordar, que com va dir Confucio “Si serveixes a la naturalesa, la naturalesa et servirà a tu”.

Luis Revert de Paredes, Responsable Seccions d’Esport Adaptat.